Säsongens första jullista


Sicken flitig uppdatering det har varit här då. Dagliga inlägg flera dagar i rad. Ja, så kan det lätt bli när man är ledig och inte har något speciellt för sig. Och för att inte bryta denna fina uppdatering så kommer här en jullista som jag knåpade ihop häromdagen då jag kände för att bidra med en ny lista i år, besvara den själv och även se vad Du svarar, för det hoppas jag att du gör :)


Vad är det bästa med julen?
Det bästa med julen är den härliga och mysiga känslan och stämningen, dofterna, godsakerna och musiken.

Vilken jul föredrar du? Den röda traditionella? Den svartvita moderna? Eller romantiskt vitt & silver? Eller något helt annat?
Jag föredrar den traditionella röda men jag vill gärna ha in mer vitt och silver. Vitt och ljust med inslag av rött, silver och guld tilltalar mig väldigt mycket.

När börjar du julpynta samt klä granen?
Under första adventsveckan brukar jag storstäda, stryka dukar och gardiner, lägga ut och hänga upp, och till sist plocka fram julpyntet. Allt ska vara klart till första advent. Allt utom granen, den kommer fram först två veckor senare.

Dekorerar du hela hemmet eller bara enstaka rum?
Nu bor jag ju lite mindre än förra året, i ett helt nytt hem, så i år blir första året då hela hemmet dekoreras med eventuellt undantag för badrummet. Jag bor i en tvåa där köket, vardagsrummet och sovrummet kommer dekoreras. Och såklart den inglasade balkongen som även alla förbipasserande kommer kunna njuta av :)

När vill du att första snön ska falla?
Runt Halloween för då är det julmarknad på Mårbacka ;)

Vet du vad du önskar dig i julklapp i år?
En köksmaskin och The Vampire Diaries säsong 4, bland annat...

Hårda eller mjuka paket?
Både och. Men oftast hårda...

Nämn dina favoriter:
fem julkalendrar från SVT: Håkan Bråkan, Sunes jul, Pettson & Findus, Tjuvarnas jul och Julens hjältar.
fem julfilmer: Nu är det jul igen, Ensam hemma, Grinchen, Christmas With the Kranks och Polarexpressen.
fem julsånger: I Saw Three Ships, Sleigh Ride, Mössens julafton, Jul jul strålande jul, Happy X-mas (War is Over).

Vem skulle du vilja se som julvärd i år?
Ernst eller Sanna Nielsen.

Vilken scen är bäst ur Kalle Anka klockan tre på julafton?
Tomtens verkstad och Plutos julgran.

Nämn något du inte kan vara utan på julen: 
Julmusiken, granen, ljusen, maten, ischokladen och familjen.

Skicka en kommentar

5 Kommentarer

  1. Jag har svarat på min blogg! Bra lista btw.

    SvaraRadera
  2. Jag har svarat på min blogg :-)

    SvaraRadera
  3. Nu har jag oxå gett mina svar på bloggen :)

    SvaraRadera
  4. Nu har jag också hunnit svara, la även ut min lista med julfrågor :)

    SvaraRadera
  5. Hunnit svara och lagt den på bloggen

    SvaraRadera